Άσκηση και οστεοπόρωση

Ορισμός οστεοπόρωσης

     Η οστεοπόρωση είναι μία μεταβολική πάθηση των οστών κατά την οποία τα οστά εξασθενούν και γίνονται πιο εύθραυστα. Αποτέλεσμα αυτού, είναι η αύξηση της πιθανότητας του κατάγματος, έπειτα από μία πτώση, καθώς μειώνεται η ελαστικότητα και ανθεκτικότητά των οστών.

Παράγοντες πρόκλησης οστεοπόρωσης

     Οι σημαντικότεροι παράγοντες που ευθύνονται για την πρόκληση της νόσου είναι η κληρονομικότητα, η έλλειψη ασβεστίου και βιταμίνης D, η έλλειψη άσκησης, η κακή διατροφή κ.α. Οι περισσότεροι, όμως, από τους παράγοντες αυτούς φαίνεται να είναι τροποποιήσιμοι.

Έρευνες με θέμα την οστεοπόρωση σε συνάρτηση με την άσκηση

     Ο Moreira LD και οι συνεργάτες του (2014), μελέτησαν τις επιπτώσεις διαφόρων μορφών άσκησης σε μετεμμηνοπαυσιακές γυναίκες με οστεοπόρωση. Τα αποτελέσματά τους δείχνουν πως οι ασκήσεις με μέτρια έως υψηλή ένταση και υψηλή ταχύτητα, που πραγματοποιούνται στο έδαφος ή στο νερό μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως πρόληψη για αυτή τη νόσο. Επίσης αναφέρουν, τα μηχανήματα δόνησης ως αξιόπιστα για την ανάπτυξη της υγείας των οστών. Επιπρόσθετα, δίνεται βάση στην εφαρμογή ασκήσεων, οι οποίες δεν αφοράν την ανάπτυξη των οστών, αλλά την μεγιστοποίηση της ισορροπίας και της ιδιοδεκτικότητας. Η επιλογή αυτών των ασκήσεων συνιστάται σε άτομα τρίτης ηλικίας, μειώνοντας έτσι τις πιθανότητες πτώσης, και πιθανώς του κατάγματος, λόγω αδυναμίας των οστών. Η αναφορά στην άσκηση της βάδισης δε λείπει από το πρόγραμμα των ερευνητών, καθώς αναφέρεται ως άσκηση κρούσης με θετικά αποτελέσματα στην άρθρωση του ισχίου.

     Από την άλλη μεριά, μία ομάδα επιστημόνων με επικεφαλής τον Tonnesen R. (2016), εξέτασε τη βελτίωση της οστικής πυκνότητας μέσω της άσκησης ανεξάρτητα από το φύλο και τα επίπεδα βιταμίνης D. Στην έρευνά τους αναφέρουν η απώλεια της οστικής πυκνότητας ξεκινάει μετά από την κορύφωσή της, κυρίως στις γυναίκες μετά την εμμηνόπαυση. Επίσης, τονίζουν ότι όλες οι φορτίσεις στα οστά, οι οποίες δε ξεπερνάνε τα όρια αντοχής τους, οδηγούν σε εκ νέου προσαρμογή και αναμόρφωσή τους. Οι επιστήμονες κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η οστική πυκνότητα σε νεαρούς ενήλικες σχετίζεται με τη σωματική άσκηση ανεξάρτητα από το φύλο και τα επίπεδα βιταμίνης D.

Ποιά αθλήματα βοηθάνε στην οστική πυκνότητα;

     Στη μελέτη των ερευνητών αναφέρεται μία ομάδα αθλημάτων, τα οποία βοηθάνε στη βελτίωση της οστικής μάζας. Γίνεται λόγος για την προπόνηση με βάρη, το τένις, το αερόμπικ και την αναρρίχηση. Επιπρόσθετα, αναφέρουν ότι η κολύμβηση, η ποδηλασία και πιθανότατα ο χορός, δεν έχουν θετικές επιδράσεις στα οστά.

     Γενικότερα, οι επιστήμονες έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι η οστική πυκνότητα σε νεαρούς ενήλικες σχετίζεται με τη σωματική άσκηση ανεξάρτητα από το φύλο και τα επίπεδα βιταμίνης D.

Βιβλιογραφία

  1. Moreira LD, Oliveira ML, Lirani-Galvao AP, Marin-Mio RV, Santos RN, Lazaretti-Castro M. (2014). Physical exercise and osteoporosis: effects of different types of exercises on bone and physical function of postmenopausal women. Arquivos braseleiros de endocrinologia e metabologia. Jul; 58(5):514-22.
  2. Tonnesen R., Schwarz P., Hovind PH., Jensen LT. (2016). Physical exercise associated with improved BMD independently of sex and vitamin D levels in young adults. European journal of applied physiology. Jul; 116(7):1297-304.

Βαλάντης Τοπαλίδης, M.Sc

Καθηγητής Pilates, Sports conditioning & strength coach.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *