Αερόβια άσκηση: Μύθοι και πραγματικότητα!

Είναι οι αεροβικές ασκήσεις η απάντηση στην απώλεια λίπους και την καλή φυσική κατάσταση; Υπάρχουν πολλές διαφορετικές απόψεις σχετικά με το ποιος τύπος άσκησης είναι ο καλύτερος, όπως και με το πόσο συχνά πρέπει κανείς να ασκείται, ειδικά αν προσπαθεί να χάσει βάρος. Και τι γίνεται όταν προσπαθείς να αποκτήσεις μυϊκή μάζα; Μήπως η αεροβική άσκηση υπονομεύσει τις προσπάθειές σου; Ο αριθμός των θεωριών που κυκλοφορούν είναι αρκετός για να σε κάνει να ζαλιστείς και να μην ξέρεις τι να πιστέψεις.

Μύθος Νο 1: Η στατική αεροβική άσκηση είναι ο καλύτερος τρόπος για να κάψεις λίπος
Η αλήθεια: Παρόλο που μάλλον θα μπορείς να κάνεις αυτή την άσκηση ευκολότερα από τις υπόλοιπες και για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, συνεπώς θα χάσεις και περισσότερες θερμίδες, αυτό που γίνεται μετά είναι το πιο σημαντικό. Κάνοντας μεγάλα διαλείμματα στο ενδιάμεσο της αεροβικής άσκησης, στο μέγιστο επίπεδο έντασης, το σώμα σου θα καταναλώσει ένα μεγαλύτερο αριθμό θερμίδων κατά τη διάρκεια της ημέρας, ώστε να επαναφέρει τον οργανισμό σου μετά τη σκληρή άσκηση. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να καις πολύ περισσότερες θερμίδες ημερησίως. Όπως καταλαβαίνεις, δεν είναι ακριβώς μύθος αυτή η αντίληψη, αλλά παρ’όλα αυτά αφήνει περιθώρια για παρεξηγήσεις.

Μύθος Νο 2: Όσο περισσότερες αεροβικές ασκήσεις κάνεις, τόσο περισσότερο μπορείς να φας

Η αλήθεια: Όλοι ευχόμαστε αυτός ο μύθος να ήταν αλήθεια. Υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που λειτουργούν υπό αυτή τη λάθος άποψη ότι μπορούν να φάνε ένα διπλό με απ’ όλα και μετά να πάνε να το κάψουν στο γυμναστήριο. Πρώτον, αντιλαμβάνεσαι ότι θα χρειαστείς περίπου τρεις ώρες φουλ τρεξίματος για να κάψεις όλες αυτές τις θερμίδες; Πάω στοίχημα ότι το σουβλάκι δε σου μοιάζει και τόσο δελεαστικό τώρα. Δεύτερον, αν λειτουργείς με βάση αυτή την αρχή, είναι πιθανό να ξοδεύεις πάρα πολύ χρόνο στις αεροβικές ασκήσεις, υπερβολή που θα έχει σαν αποτέλεσμα τον τραυματισμό των μυών σου.

Μύθος Νο 3: Το να φοράς βάρη κατά τη διάρκεια της αεροβικής άσκησης σε βοηθά να κάψεις περισσότερο λίπος
Η αλήθεια: Αν νομίζεις ότι τα κιλά που έχεις δέσει σε κάθε αστράγαλό σου, θα σε βοηθήσουν να μπεις σε τροχιά απώλειας λίπους, πάρε το χρόνο σου και ξανασκέψου το. Πρόκειται για τον πιο διάσημο μύθο. Όχι μόνο δεν είναι αρκετό το βάρος για να επηρεάσει την απώλεια θερμίδων, αλλά μπορεί να επηρεάσει και την ισορροπία σου, με αποτέλεσμα να προκληθεί τραυματισμός. Είναι προτιμότερο να συγκεντρωθείς στο να αυξήσεις την ένταση της άσκησης, παρά το βαθμό της αντίστασης. Αν στόχος σου είναι να γίνεις πιο δυνατός, σταμάτα τις αεροβικές και ξεκίνα τα βάρη. Μόνο εκεί θα αποκτήσεις τη δύναμη που θέλεις.

Μύθος Νο 4: Θα πρέπει να κάνεις την ίδια άσκηση καθημερινά αν θέλεις να δεις βελτίωση
Η αλήθεια: Όπως και στην προπόνηση με τα βάρη, αν κάνεις την ίδιες ασκήσεις καθημερινά, το σώμα σου θα τις “υιοθετήσει”, θα προσαρμοστεί και θα γίνει πιο αποδοτικό. Θα πρέπει να θυμάσαι πως το σώμα μας είναι η πιο έξυπνη μηχανή που υπάρχει – προσαρμόζεται ώστε να κάνει μια άσκηση με τη μικρότερη απώλεια θερμίδων, αρκεί να του δώσεις χρόνο. Θα καταλήξεις λοιπόν να καις όλο και λιγότερες θερμίδες. Αντ’ αυτού, προσπάθησε να αναμίξεις τις ασκήσεις, κάνοντας τρέξιμο τη μία μέρα, την άλλη ποδήλατο, και την τρίτη να κάνει κάποιες ασκήσεις στο ελλειπτικό μηχάνημα για να “ξαφνιάζεις” το σώμα σου. Επιπροσθέτως, μην ξεχνάς να κάνεις αυξομειώσεις στην ένταση των ασκήσεων. Έτσι θα ξεκουράζεις το σώμα σου ανάμεσα σε δυο περιόδους έντασης. Με αυτό τον τρόπο θα εξασφαλίσεις πρόοδο.

Μύθος Νο 5: Αν έχεις μόνο 10 λεπτά να κάνεις αεροβική άσκηση, μπορείς και να την παραλείψεις – δε χάθηκε κι ο κόσμος
Η αλήθεια: Δέκα λεπτά είναι δέκα λεπτά! Όταν πρόκειται για απώλεια λίπους, κάθε κίνηση που κάνεις, κατά τη διάρκεια της μέρας, μετράει. Ακόμα και η κίνηση για να σηκώσεις την κούπα του καφέ, σε βοηθά να κάψεις θερμίδες. Είναι προτιμότερο λοιπόν να κάνεις κάτι αυτά τα δέκα λεπτά, από το να μην κάνεις τίποτα. Αν συμβαίνει συχνά το να μην έχεις αρκετό χρόνο να κάνεις αεροβικές ασκήσεις, προσπάθησε να σπάσεις το προπονητικό σου πρόγραμμα σε τμήματα: δέκα λεπτά το πρωί, δέκα λεπτά το μεσημέρι και δέκα λεπτά το βράδυ, όπως πιστεύεις ότι είναι καλύτερα για σένα.

Μύθος Νο 6: Δεν πρέπει να φας πριν την αεροβική άσκηση, αν θέλεις να χάσεις λίπος
Η αλήθεια: Πρόκειται για ένα θέμα, πάνω στο οποίο υπάρχουν αρκετές διαμάχες και κυρίως έχει σχέση με τον τύπο της άσκησης που εκτελείς. Αν πρόκειται για στατική άσκηση με συγκεκριμένο ρυθμό, τότε δε χρειάζεται να έχεις φάει. Η εκτέλεση μιας άσκησης με άδειο στομάχι μπορεί να σε βοηθήσει κιόλας να χάσεις πιο εύκολα λίπος. Αν σκοπεύεις να κάνεις sprints, παρόλα αυτά, πρέπει να έχεις φάει νωρίτερα. Αυτός ο τύπος της άσκησης απαιτεί να έχεις αποθέματα γλυκόζης στον οργανισμό σου, οπότε αν είσαι νηστικός υπάρχει πιθανότητα το σώμα σου να εξασθενήσει και να μην έχεις τη δυνατότητα όχι μόνο να μην έχεις τη σωστή ένταση, αλλά να μη μπορείς καν να ολοκληρώσεις την άσκησή σου. Το καλύτερο που έχεις να κάνεις είναι να φας ένα ελαφρύ γεύμα μία ώρα περίπου πριν την άσκηση.

Μύθος Νο 7: Δε χρειάζεται να είσαι συγκεντρωμένος για την εκτέλεση μιας αεροβικής άσκησης, οπότε μπορείς παράλληλα να διαβάζεις ένα βιβλίο ή να βλέπεις τηλεόραση
Η αλήθεια: Αν είσαι ικανός να συγκεντρωθείς στην τηλεόραση ή σε περιοδικό τη στιγμή που κάνεις άσκηση, μάλλον δε γυμνάζεσαι και πολύ σκληρά. Ο ρυθμός σου πρέπει να είναι τόσο γρήγορος ώστε να έχεις τη δυνατότητα να μπορείς να συγκεντρωθείς σε ένα μόνο πράγμα. Αν πρόκειται για τη μέρα που έχεις εύκολο πρόγραμμα, μπορεί να καταφέρεις να δεις λίγη τηλεόραση. Παρόλα αυτά, το καλύτερο που έχεις να κάνεις είναι να είσαι συγκεντρωμένος στις κινήσεις σου ώστε να διασφαλίσεις ότι ακολουθείς το σωστό ρυθμό.

Την επόμενη φορά που θα αναρωτηθείς ποιος τύπος αεροβικής άσκησης είναι ιδανικός για σένα, έχε στο μυαλό σου τους παραπάνω μύθους. Μην πιστέψεις κι εσύ όλα όσα πίστευαν μέχρι τώρα οι υπόλοιποι. Το μόνο που θα καταφέρεις είναι να απογοητευτείς. Αν ακόμα δεν είσαι σίγουρος για το τι είναι αυτό που σου ταιριάζει περισσότερο, καλύτερα για σένα θα είναι να μιλήσεις με έναν εξειδικευμένο προπονητή, ο οποίος θα μπορέσει να φτιάξει ένα πρόγραμμα προσαρμοσμένο στα μέτρα σου.