Η σημασία της προθέρμανσης και της αποθεραπείας

ΠΡΟΘΕΡΜΑΝΣΗ

Ορισμός: Είναι η προοδευτική σωματική, ψυχική και νοητική προετοιμασία του ασκούμενου πριν από την προπόνηση με σκοπό τη δημιουργία καλύτερων προϋποθέσεων για να ανταποκριθεί ο οργανισμός χωρίς τραυματισμούς στιςεπ ιβαρύνσεις που θα ακολουθήσουν και στην μεγιστοποίηση της απόδοσής του σ’ αυτές.
Στόχοι της προθέρμανσης:

  1. Αύξηση της θερμοκρασίας των μυών και του σώματος
  2. Αύξηση της ελαστικότητας των μυών και ευκινησίας των αρθρώσεων
  3. Βελτίωση της λειτουργίας του καρδιοαναπνευστικού συστήματος και της κυκλοφορίας του αίματος
  4. Αύξηση του νευρικού συντονισμού (νευρομυïκή συναρμογή)
  5. Βελτίωση της ψυχικής και πνευματικής ετοιμότητας

Μία καλή προθέρμανση διάρκειας το λιγότερο 10 λεπτών οδηγεί σε αύξηση
της θερμοκρασίας του σώματος περίπου στους 37-39 º, η οποία είναι ιδανική για την ενεργοποίηση όλων των εργοφυσιολογικών παραμέτρων του οργανισμού.
Γενικότερα όσο υψηλότερη είναι η θερμοκρασία των μυών τόσο καλύτερη θα είναι και η απόδοση.
Η προθέρμανση καθώς αυξάνει τη ελαστικότητα των μύων και την ευκινησία των αρθρώσεων μειώνει σημαντικά το ενδεχόμενο μυïκού τραυματισμού και προσφέρει μεγαλύτερη μυική αντίσταση στις δυνατές επιβαρύνσεις και στις απότομες κινήσεις.
Αυξάνει την πρόσληψη οξυγόνου και γίνεται γρηγορότερη η μεταφορά του
στους μύες. Παράλληλα αυξάνει και την αποβολή διοξειδίου του άνθρακα απο τον οργανισμό.
Με τη διαδικασία της προθέρμανσης πετυχαίνεται η αρμονική συνεργασία
του νευρικού και μυïκού συστήματος που είναι πολύ σημαντικό για την ακριβή εκτέλεση των ασκήσεων με υψηλή τεχνική.

Τέλος με την προθέρμανση παρατηρείται αύξηση της διάθεσης και της
συγκέντρωσης των ασκουμένων καθώς και απομάκρυνση του στρες πριν από την
άσκηση.

ΑΠΟΘΕΡΑΠΕΙΑ

Ορισμός: Είναι η φάση της σωματικής και ψυχικής αποκατάστασης που
λαμβάνει μέρος μετά την προπόνηση. Η αποθεραπεία είναι απαραίτητη για την επαναφορά των λειτουργιών του οργανισμού στα φυσιολογικά επίπεδα μετά τη διαδικασία της άσκησης.
Οι επιδράσεις της αποθεραπείας εμφανίζονται:
 Στο καρδιαγγειακό σύστημα
 Στο μυïκό σύστημα
 Στο σύστημα των αρθρικών συνδέσμων
 Στο νευρικό σύστημα
 Στο ψυχολογικό τομέα

Τέλος, θα ήταν πολύ σημαντικό και χρήσιμο να δίνεται ιδιαίτερη σημασία
τόσο στην προθέρμανση όσο και στην αποθεραπεία, καθώς αποτελούν
αναπόσταστα κομμάτια της προπόνησης.

Χρήστος Καρυδόπουλος

Καθ. Φυσ. Αγωγής

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *