Η μέθοδος Pilates και η επίδραση της στην ψυχολογία των ασκουμένων.

Ολοένα και περισσότεροι άνθρωποι, άνδρες και γυναίκες επιλέγουν την μέθοδο Pilates.
Ποιά είναι όμως η μέθοδος Pilates, σε ποιές βασικές αρχές στηρίζεται και πώς θα μπορούσε να επηρεάσει την ψυχολογία των ασκουμένων που την  επιλέγουν;

Το Pilates είναι μια ολοκληρωμένη μέθοδος εκγύμνασης που κρατά το σώμα σε άριστη φυσική κατάσταση, βασιζόμενη σε ένα σύστημα ασκήσεων διάτασης και ενδυνάμωσης. Χαρακτηρίζεται ως αυτοβιωματική μέθοδος αφού πρώτα δοκιμαζόταν από τον ίδιο τον δημιουργό της Joseph Hubertus Pilates (1880-1967).

Η φιλοσοφία του Pilates εστιάζεται στην παράλληλη άσκηση του μυαλού, του σώματος και του πνεύματος, ώστε να συνεργάζονται για τη συνολική καλή φυσική και πνευματική κατάσταση του ατόμου, γιατί παρόλο που ο Pilates έζησε σε μια άλλη εποχή, συνειδητοποίησε ότι ο σύγχρονος άνθρωπος δέχεται από την  έντονη καθημερινότητά του μια έντονη φυσική και πνευματική πίεση.

Η διαφορά της μεθόδου με τις υπόλοιπες μορφές άσκησης είναι, ότι ενώ όλες βοηθούν στη διαύγεια το Pilates κυριολεκτικά ηρεμεί το μυαλό μας. Δεν απαιτεί την υπερπροσπάθεια για την ολοκλήρωση πέντε ακόμα λεπτών εξουθενωτικού τρεξίματος, για παράδειγμα. Ούτε μας αναγκάζει να εστιάσουμε στα κίνητρα που μας ωθούν να ολοκληρώσουμε ένα ακόμα σετ από 15 βαθιά καθίσματα. Η Moira Merrithew συν-ιδρύτρια του Scott Pilates πιστεύει ότι το Pilates εστιάζει σε κινήσεις που σχεδόν κάνουν μασάζ στους μύες. Ταυτόχρονα δηλαδή, ενώ καταφέρνουμε να κερδίσουμε τη μυϊκή δύναμη που αναζητάμε, την ίδια στιγμή αποφορτιζόμαστε από μυϊκές εντάσεις, και έτσι καταφέρνουμε μια καλύτερη φυσική και ψυχολογική κατάσταση.

Καθώς επομένως, γυμναζόμαστε με το Pilates, χαλαρώνουμε και το μυαλό μας.

Το Pilates έτσι μπορεί να χρησιμοποιηθεί σαν ένα πολύτιμο εργαλείο για τη καταπολέμηση της κατάθλιψης. Για την επίτευξη των ασκήσεων, χρειάζεται πολύ αυτοσυγκέντρωση και σταδιακά μας δίνει την αίσθηση πως έχουμε την πειθαρχία για να κερδίσουμε τον έλεγχο στη ζωή μας. Η μπαλαρίνα Suzanne Farrell, η οποία λάτρευε το Pilates είχε πει γι αυτό:

«Τίποτα στη μέθοδο του Pilates δεν είναι τυχαίο. Ο λόγος που χρειάζεται να αυτοσυγκεντρωνόμαστε τόσο έντονα κατά τη διάρκεια των ασκήσεων, είναι για να μπορέσουμε να συγκεντρωνόμαστε το ίδιο σε κάθε τομέα ανά πάσα στιγμή.»

Πολλοί από όσους πάσχουν από κατάθλιψη, έχουν την αίσθηση ότι η ζωή τους δεν βρίσκεται πια στα χέρια τους. Στην μέθοδο Pilates, είσαι αναγκασμένος να ελέγξεις πνευματικά και φυσικά κάθε πτυχή των ασκήσεων, το οποίο αποτελεί μια εξαιρετική πρακτική για να βρεθεί ο έλεγχος και στην υπόλοιπη ζωή μας. Ένας ακόμη υποστηρικτής της αντι-καταθλιπτικής ιδιότητας του Pilates, η Alycea Ungaro, ιδιοκτήτρια του Real Pilates στη Νέα Υόρκη και συγγραφέας συμπληρώνει: «Το Pilates μπορεί να είναι πνευματικό και συναισθηματικό διάλειμμα για όσους ταλαιπωρούνται από κατάθλιψη, άγχος και καθημερινό στρες. Σε αναγκάζει να συγκεντρωθείς στο εσωτερικό σου, απερίσπαστος από εξωτερικούς παράγοντες, ώστε να εκτελεστούν οι ασκήσεις σωστά, με προσοχή στην κάθε λεπτομέρεια, ανά κάθε κίνηση. Το μυαλό αναζωογονείται και το πνεύμα συνέρχεται από τις καθημερινές δυσκολίες που το κάμπτουν. Πολλές φορές συνειδητοποιώ, πως τα οφέλη  του Pilates συμπίπτουν με τα οφέλη του διαλογισμού. Και στις δύο περιπτώσεις, δουλεύουμε με ανθρώπους που υποφέρουν από επεισόδια κατάθλιψης και άγχους. Είναι οι πελάτες που αρχικά συστήνονται εκπέμποντας μια αύρα έντασης και απόγνωσης, κι οι ίδιοι που έχουν τα πιο θεαματικά αποτελέσματα. Το βάρος του άγχους και τις κατάθλιψης συνήθως είναι πολύ βαρύ, όμως τη στιγμή που παρατηρούν το σώμα τους να εκτελεί τις πιο απαιτητικές, κομψές και γεμάτες ενέργεια κινήσεις, η πίστη στον εαυτό τους αναγεννιέται και μαζί της η αυτοπεποίθηση και το αίσθημα της ικανότητας. Μια υγιής εικόνα για τον εαυτό μας, μπορεί να προκαλέσει απίστευτα θετική και ενδυναμωτική αλλαγή.»

Θα μπορούσαμε να συνεχίσουμε με τις αρετές του Pilates, τονίζοντας πως εκτός από φυσική κατάσταση, θα μπορούσε να θεωρηθεί ως ένας πνευματικός ύπνος ξεκούρασης. Η ικανότητα να ελέγχεις το σώμα σου, να αποκτήσεις περισσότερη ευελιξία και να έρθεις σε καλύτερη φυσική κατάσταση σε θέτει στο πηδάλιο για κάτι που ποτέ πριν δεν είχες τον έλεγχο: το σώμα σε συνδυασμό με το μυαλό σου. Οι αποδείξεις για το ότι το Pilates δεν είναι απλά μια μορφή άσκησης, όπως όλες οι άλλες είναι άφθονες. Σε περίπτωση που θα θέλατε επομένως, συνδυαστικά πάντα με άλλες μεθόδους, να δώσετε μια ώθηση στη μάχη σας εναντίον της κατάθλιψης και του άγχους,  ξεκινήστε το Pilates σήμερα! 

Φυσικά η έγκριση από παθολόγο είναι πάντα απαραίτητη, καθώς επίσης αν έχετε διαγνωσθεί με κατάθλιψη, η συνεδρία με ψυχολόγο είναι απαραίτητη. 

Ωστόσο το Pilates είναι πάντα μια αλάνθαστη επιλογή!!!

Με εκτίμηση

Βάσια Φραντζανά

Καθ. Φυσ. Αγωγής

2 Comments on “Η μέθοδος Pilates και η επίδραση της στην ψυχολογία των ασκουμένων.”

  1. Καλημερα σας!
    ενδιαφερομαι για personal θεραπευτικο pilates, λογω μιας προβολης δισκου που με ταλαιπωρει. Παρεχετε εσεις τετοιου ειδους συνεδριες; Ποιες ωρες και ποιο ειναι περιπου το κοστος; Σας ευχαριστω πολυ!

    1. Καλησπέρα σας.
      Η μέθοδος Pilates είναι μια ολοκληρωμένη μέθοδος εκγύμνασης. Δεν διαχωρίζεται σε θεραπευτικό ή μη αλλά προσαρμόζεται στις ανάγκες του κάθε ασκούμενου.
      Θα μπορούσαμε να σας ενημερώσουμε αναλυτικά εφόσον σας ενδιαφέρει.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *